Masz zadłużenie w ZUS, wkrótce otrzymasz list

ZUS rozpoczął wysyłkę listów do przeszło 581 tys. przedsiębiorców o rozliczeniu wpłat, jakich dokonali na zmienionych zasadach. W listach klienci znajdą szczegółową informację, w jaki sposób ZUS rozliczył wpłaty, które wpłynęły na indywidualne rachunki składkowe przedsiębiorców.

W pierwszej kolejności otrzymają informacje płatnicy, którzy opłacają składki za siebie, dla których zaległości mają wpływ na prawo do zasiłku w razie choroby lub macierzyństwa. W województwie kujawsko – pomorskim takich płatników jest 3471.

⦁ w Oddziale ZUS w Bydgoszczy – 1909 płatników (Bydgoszcz – 1187, Inowrocław – 305,
Nakło – 102, Świecie – 121, Tuchola – 115, Żnin – 79)
⦁ w Oddziale ZUS w Toruniu – 1562 płatników (Toruń – 665, Golub Dobrzyń – 47, Rypin – 39, Aleksandrów Kujawski – 33, Brodnica – 90, Grudziądz – 319, Lipno – 64, Włocławek – 305).

Od stycznia 2018 r. zmieniły się zasady opłacania i rozliczania składek, dzięki czemu płatnik opłaca składki jednym przelewem. Jeśli przedsiębiorca ma zadłużenie na koncie, ZUS podzieloną wpłatę rozliczy na najstarszą należność w ramach danego ubezpieczenia albo funduszu, co będzie skutkowało zadłużeniem za bieżące okresy.

Co to oznacza dla płatnika?
Opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne po terminie lub w niepełnej wysokości może spowodować, że płatnik nie będzie miał prawa do zasiłku w razie choroby lub macierzyństwa.

Dlatego w pierwszej kolejności korespondencja z rozliczeniem konta trafi do osób prowadzących działalność gospodarczą, dla których zaległości mają wpływ na prawo do zasiłku z ubezpieczenia chorobowego. W dalszej kolejności listy trafią do pozostałych zadłużonych przedsiębiorców. Wysyłka korespondencji potrwa do końca maja. W korespondencji będzie widoczny bieżący stan rozliczeń. Jeżeli więc ktoś otrzyma pismo na początku maja, to będzie tam informacja o rozliczeniach od stycznia do kwietnia włącznie.

Informacje o podziale wpłaty oraz o saldzie udostępnione są na Portalu Usług Elektronicznych. Można je także uzyskać w Centrum Obsługi Telefonicznej oraz u doradcy płatnika w każdej naszej placówce.

 

{TM} na podstawie informacji Rzecznika Regionalnego ZUS Województwa Kujawsko-Pomorskiego